E-mail: admin@tro.dk
Dato for offentliggørelse
09 Mar 2021 14:07
Forfatter
Andreas Slot-Henriksen

/*/*]]>*/

Velkommen til dette lille “koran-studie".

Du har sikkert hørt fra Koranen, at Jesus - eller Isa, som han også bliver kaldt, ikke er Allah …eller Gud?
Men hvem er Jesus ifølge Koranen, hvis du… graver en smule i skrifterne.

Se… Navnet Jesus kan faktisk finde 25 steder i Koranen, hvorimod navnet på profeten Muhammad, kun kan findes fire steder i Koranen. Men… hvorfor er der mere fokus på Jesus, hvis Muhammad skulle være mere vigtig, end Jesus var?
Det er et godt spørgsmål - så lad os grave endnu dybere…

For det første står der i Koranen kapitel 2 vers 87 (og det er endda før Jesus blev født) at Jesus er den eneste, der er blevet “styrket med Helligånden"

Koranen kapitel 2 vers 87

وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ ۖ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ۗ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ
Vi gav Moses Bogen og fulgte ham med en række budbringere; Vi gav Jesus, sønnen af Maria, tegn og undere og har styrket ham med Helligånden. Er det sådan, at når der kommer en budbringer til jer, som I selv ikke ønsker, bliver I blæst op af stolthed? - Nogle har I kaldt bedragere, og andre dræber I!

Lad os starte med at se på Jesu slægtstræ. Hans mor, Maryam - bedre kendt som Maria, er nævnt flere steder i Koranen. Endda er hele kapitel 19 i Koranen opkaldt efter hende "Maryam", men hvem er så Maria ifølge Koranen?

I Koranen kapitel 3 kan du læse, at Maria var ren, født uden ordinær synd og var jomfru inden Jesus blev født… og faktisk står der i Koranen kapitel 3 vers 47, at Maria ikke var sammen med en mand, og at Allah kunne gøre det umulige og skabe et barn i hendes mave. Så hvis Allah skabte et barn i Marias mave uden en mand, må han jo også være far til Jesus.

I Koranen kapitel 3 vers 45-55 står der at:
Jesus er
- Allahs ord
- Allahs ånd
- Den nærmeste til Allah
- Messias
- Jesus Kristus
og " en budbringer fra Allah"

Koranen kapitel 3 vers 45
ذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ
Hør! Sagde englene: “Oh, Maria! Allah giver dig et godt budskab om et Ord fra Ham: hans navn vil være Kristus Jesus, Marias søn, der blev holdt i ære i denne verden og den efterfølgende og af de nærmeste Allah;

Og vidste du, at i Koranen kapitel 57 vers 28 står der at "Jesus, budbringeren, vil give dig et lys, som du skal vandre efter"
og "at Jesus fik autoriteten fra Allah til at tilgive dine synder".

Koranen kapitel 57 vers 28

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْ------نِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ

O, du, der tror! Frygt Allah og tro på hans sendebud (Jesus), og Han vil give dig en dobbelt del af hans barmhjertighed: Han vil give dig et lys, som du skal vandre med på din vej, og han vil tilgive dig din fortid.

Sjov nok, for hvis du sammenligner alt det med, hvad Bibelen siger i Johannesevangeliet, står der:
“I begyndelsen var Ordet. Ordet var hos Gud og var som Gud. Ordet var til fra begyndelsen, sammen med Gud. Alt blev til gennem det Ord, ja uden det blev intet af det til, som nu findes. Ordet havde Livet i sig, og det Liv blev menneskenes Lys."
…"Ordet blev menneske og slog sig ned iblandt os. " Så Ordet her, er også Jesus - og Han er lyset.

Og yderligere står der i Koranen kapitel 5 vers 110, at Jesus talte, da han kun var to dage gammel, at Jesus skabte en levende fugl af mudder ved at blæse ånde ind i den. Her fortæller Koranen også, at Jesus helbredte en mand, der var født blind, og at han helbredte de spedalske… og ikke bare det, men Koranen fortæller også, hvordan Jesus gav liv til døde mennesker, og at Jesus blev oprejst fra døden indtil livet. I Koranen kapitel 4 vers 157-158, kan vi læse, hvordan Jesus tog til himmelen, at han stadig lever og at han en dag vil komme igen og dømme os.

Muhammad gjorde aldrig nogle af de ting. Han var aldrig Allah’s ord, Allah’s ånd eller det lys vi skal følge. Mohammed fik aldrig magten til at tilgive dig, til at helbrede nogle eller til at oprejse nogle fra de døde. Muhammad blev aldrig styrket af Helligånden! Han havde ikke et stamtræ, han døde, han lever ikke i dag og Muhammad vil aldrig komme tilbage. Muhammad lavede ingen tegn eller mirakler - og i Koranen kapitel 3 vers 144 står der, at "Mohammed er ikke andet, end en budbringer".

Men hvad så med Jesus? Hvad gør det Jesus til Allah? Er han stadig bare en almindelig profet? Hvis han bare var en almindelig profet, var han åbenbart en større profet en Muhammad..? Eller…? Nej, det kan ikke rigtigt! Kan det..?
Nå… men Koranen siger, at Allah skabte verden med "Hans Ord"… og hvis Jesus er "Allah’s ord", betyder det altså, at Jesus allerede var der, da Allah skabte verden…

Men hvordan finder vi så ud af mere om det her?
I Koranen kapitel 3 vers 3 står der, at Allah sendt Moses’ lov OG evangeliet om Jesus for at guide mennesket om, hvad der er ret, og, hvad der er forkert. Og ydermere står der i vers 4 at "Dem, som afviser troen i tegnene fra Allah, vil lide den sværeste straf og Allah er opløftet i magt og Herre af gengældelse."

Så hvis Jesus virkelig er sendt fra Allah som "Budbringeren fra Allah", Ånd af Allah, som Messias, født af en jomfru med Allah som sin far OG når Jesus endda i Koranen kapitel 43 vers 63 befaler os at adlyde ham, vil det virkelig være en god idé at lytte til Jesus. Men i Koranen læser vi ikke så meget om, hvad Jesus sagde - så hvad gør vil lige??

Koranen kapitel 43 vers 63
وَلَمَّا جَاءَ عِيسَىٰ بِالْبَيِّنَاتِ قَالَ قَدْ جِئْتُكُمْ بِالْحِكْمَةِ وَلِأُبَيِّنَ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي تَخْتَلِفُونَ فِيهِ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
Da Jesus kom med klare tegn og mirakler, sagde han: “Nu er jeg kommet til jer med visdom og for at gøre jer klar over nogle af de punkter, I tvivler på. Derfor frygt Allah og adlyd mig.

I Koranen kapitel 10 vers 94 står der, at har du tvivl om, hvad Muhammed har åbenbaret, skal du gå tilbage og læse de gamle skrifter.

Koranen kapitel 10 vers 94
فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكَ ۚ لَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

Hvis du er i tvivl om, hvad vi har åbenbaret dig, så spørg dem, der har læst Skriften (Bibelen) før dig: Sandheden er virkelig kommet til dig fra din Herre. Så vær ikke på nogen måde i tvivl om dem, der er i tvivl.

Og de gamle skrifter blev skrevet omkring 550 år før Muhammed. De skrifter, som Koranen taler om i kapitel 3 vers 3, er dem vi kender som "Det Nye Testamente". De første fire bøger i "Det Nye Testamente", er evangeliet om Jesus - og de bøger er netop en del af "Den Hellige Bibel". Her kan du også læse, at Jesus siger: "Jeg er Vejen, Sandheden og Livet. Ingen kommer til Faderen uden igennem mig".

Så hvis du vil følge Koranen og dermed faktisk adlyde Jesus Kristus, er du nødt til at læse hele evangeliet om ham, så du kan vide, hvad han fortæller, du skal gøre. Hvorfor? Fordi, der i Koranen kapt. 3 ver 4 (lige efter den fortæller os budskabet om Jesus) står at, “De som afviser Tro i tegnene fra Allah, vil lide den sværeste straf"

Objektivt ved vi, det er evident at den Hellige Bibel blev skrevet ca. 550 år før koranen blev skrevet. Så hvorfor mon der så er så mange forskelle mellem den Hellige Bibel og Koranen? Det Nye testamente har 8 forfattere, som alle bekræfter det samme: At Jesus er Messias, Allah’s eneste søn. Koranen havde sandsynligvis kun én forfatter - men det er der faktisk ingen, der ved… og selvom hele Bibelen blev skrevet af 39 forfattere over en periode på ca. 1.500 år, har Koranens forfatteren ændret de gamle skrifter til at være "en ny åbenbaring" og smider man alle de gamle skifter væk. Ingen anden historisk skrift nævner Muhammad, men Jesus Kristus bliver nævnt i flere gamle romerske og græske skrifter fra år 30 efter Kristus og frem. Heldigvis huskede Muhammad at skrive kapitel 10 vers 94 i Koranen…. Og hvis det vers og resten om Jesus er korrekt, må alle muslimer også tro på, at Jesus Kristus er Messias, og at han er den eneste sande søn - ikke af Allah, men af den levende og kærlige Gud.

Så hvis du tror på Allah…. Tror du så på din Iman? Eller tror du på det Koranen fortæller dig og dermed også på, hvad Bibelen fortæller os om Jesus?

Du kan læse mere om Jesus på www.LytTilJesus.dk

Andreas Slot-Henriksen
2017