E-mail: admin@tro.dk

Dato for offentliggørelse
12 Aug 2014 21:47

Befriet fra frygt og mareridt

Af Lars Hyldgård Jensen, Aalborg

Mareridtene ophørte
Jeg voksede op i et kristent hjem med nogle gode forældre og tre dejlige søskende. Jeg husker, at jeg som barn havde nogle forfærdeligt skræmmende mareridt, hvor alle lyde blev forstærket, således at en knappenål, der faldt til jorden, lød som et tordenskrald i mine ører. For det  meste kom disse mare-ridt, når jeg havde feber. Selv om min mor forsøgte at vække mig og trøste mig i hendes arme, forblev jeg ofte en halv time i den halvvågne tilstand, hvor hun ikke kunne komme i kontakt med mig. I den tilstand oplevede jeg at falde nedad og nedad i et sort hul omgivet af væsener på alle sider, der skræmte mig fra vid og sans. Men mere mærkeligt var det, da jeg begyndte, at opleve de samme mareridt i vågen tilstand. Det var virkelig underligt! En aften, hvor jeg var blevet syg og var bange for det forestående natlige mareridt, bad min mor for mig. Hun bad til Jesus, om at jeg ikke måtte få mareridt denne nat! Og jeg husker, hvor fantastisk, jeg synes det var, at mareridtet udeblev. Siden den dag har jeg ikke haft et eneste mareridt i nu 28 år! Det vil jeg gerne give Jesus al æren for!

Befriet fra frygt
I mine teenageår erfarede jeg et problem, som syntes at vokse og vokse! Frygt var blevet en herskende magt i mit liv. Frygt for at mislykkes. Frygt for hvad andre mennesker tænker og mener. Frygt for at fejle. 

Måske genkender du det, at frygten kan lamme og virke fuldstændig uovervindelig. 
For mig betød det, at jeg med 100% sikkerhed vidste, at jeg aldrig kunne få et  job, hvor jeg skulle stå foran andre og tale. I gymnasiet pjækkede jeg flere gange fra dansk-timerne, hvis der var overhængende fare for en overhøring. Jeg frygtede, at blive udvalgt til at læse op eller holde oplæg, fordi jeg plejede at skælve i hele kroppen og miste kontrollen over både mit åndedræt og min stemme. Jeg syntes, det var ydmygende. 

Frygten for andre menneskers reaktioner havde virkelig bundet mig, så jeg kunne blive helt paranoid. Men pludselig og uventet skete der i slutningen af min værnepligt det, at Gud kom på banen i mit liv på en måde, som jeg aldrig havde ventet. Jeg troede, at Gud havde skabt mig med frygten og alle de komplekser, som fulgte med den. Men Gud talte til mig og sagde, at han aldrig havde ønsket, at jeg skulle leve i frygt, og at frygten ikke kom fra ham! Jeg begyndte, at læse i Bibelen, hvor der gang på gang står: FRYGT IKKE! Pludselig oplevede jeg en mægtig kraft, nemlig troen på, at Jesus ville fordrive al frygt fra min bevidsthed! Jeg læste, at Jesus gav sine disciple autoritet over alle de destruktive kræfter, som ødelægger menneskers frihed og glæde! Nu vidste jeg, at Jesus var løsningen på »mit evige kompleks«. 

Jeg begyndte at tale til frygten og sige til den, at den måtte se sig besejret i Jesu navn, når jeg stod over en situation, hvor frygten ellers havde sejret over mig! I dag ved jeg, at Jesus selv bor i mit hjerte og afslører frygtens snigløb, så jeg kan leve livet uden frygt. Alt i mig er blevet anderledes, ja, det skal erfares personligt, for at man kan forholde sig til det! Jeg har nu holdt mange foredrag for flere hundrede mennesker uden den mindste form for frygt eller nervøsitet! Alt er muligt for Gud!

Den totale overraskelse
I samme periode fik jeg en åbenbaring fra Gud, som gjorde, at jeg ændrede alle mine fremtidsplaner og alle mine forestillinger om Gud og meningen med mit liv. En bestemt nat vågnede jeg tre gange og hørte en stemme tale til mig! Normalt sover jeg som en sten, helt til vækkeuret har ringet fra 10 til 30 minutter, men dén nat vågnede jeg tre gange med en times mellemrum på en ret speciel måde. Alle tre gange skete der nøjagtigt det samme. Måden, jeg vågnede på, var ligesom når man tænder for en stikkontakt - på ét sekund var jeg fuldstændig vågen. 

Så hørte jeg en stemme tale tydeligt i rummet. Stemmen sagde: »Gud tager imod en ny generation!« og denne sætning blev gentaget flere gange: "Gud tager imod en ny generation! Gud tager imod en ny generation!"  Og lige så pludselig, som jeg var vågnet, faldt jeg i søvn igen - nærmest som om jeg var under en andens kommando. Nøjagtig samme oplevelse gentog sig en time senere og igen to timer senere. I alt tre gange blev jeg vækket af Gud og hørte Helligånden tale til mig med denne fysisk hørbare røst! 

Næste morgen måtte jeg så forholde mig til, at jeg havde oplevet noget, som, jeg ellers var overbevist om, var umuligt! Jeg følte, at jeg havde oplevet noget helt ubeskriveligt, og samtidig følte jeg ikke, at nogen rigtig ville forstå, hvis jeg fortalte om det! Jeg følte, at Gud personligt havde givet sig til kende for mig, lille mig, og havde betroet mig et budskab, ja en fremtidsprofeti fra ham! 

Det var, som om der blev åbnet for en kæmpe sluse inde i mig. For mig helt ukendte dimensioner af tro og håb fyldte hele mit hjerte! En helt ny verden af Guds muligheder åbnede sig! Guds perfekte plan for mit liv var ikke en urealistisk kristen idé, men langt større og mere fantastisk, end jeg nogensinde havde kunnet forestille mig. Ja, det var den jo, for jeg troede jo slet ikke, at Gud kunne bruge mig til noget. 

Det rungede i mit indre, at Gud er i kontakt med mig, at jeg var kaldet til at følge ham, og det samme gjaldt millioner af unge mennesker, en hel ny generation i nær fremtid! Det umulige vil ske midt i vores åndeligt udhungrede vestlige verden: Gud vil åbenbare sig personligt og med overvældende kraft for skarer af mennesker! Fokus vil blive rettet opad mod vores Skaber, som sendte Jesus for at frelse os fra døden!

Lad ingen hindre dig i at give dit liv fuldt og helt til Jesus! Han vil åbne Guds ubegrænsede univers for dig, og han vil være med dig og lede dig på en mærkbar måde! Du må simpelt hen søge Guds rige, indtil du finder - og du vil finde!!!

Guds dimension er tæt på dig

Læs mere af Lars Hyldgård: Køb bogen: Guds fantastiske nåde